Plastik to technologiczna porażka, która wydaje się świetnym i uniwersalnym materiałem. Jest tani, mocny i plastyczny – przybiera tysiące form. To właśnie te cechy sprawiają, że plastik jest tak atrakcyjny dla wytwórców i konsumentów. I to właśnie przez nie plastik zaśmieca naszą planetę i można go znaleźć dosłownie wszędzie.
Ogromna część plastiku, który wyrzucamy, trafia do oceanów, a efekty widać w każdym zakątku kuli ziemskiej. Plastik trafia do łańcucha pokarmowego, zabija zwierzęta morskie, niszczy środowisko i wpływa na klimat. Nie ma na świecie ani jednego miejsca, które nie byłoby zanieczyszczone plastikiem.
Jeśli chcemy, by nasza planeta i nasz gatunek przetrwały, musimy poradzić sobie z ciągle rosnącą liczbą plastikowych śmieci. adidas współpracuje z organizacją Parley, by walczyć z plastikowymi odpadami, które zanieczyszczają oceany. Plastikowe śmieci zebrane na odległych plażach i w nadmorskich osadach są wykorzystywane jako surowiec, z którego produkujemy ubrania i buty sportowe.
TONIEMY W MORZU PLASTIKU
Z plastikiem nie można zrobić tylko jednej rzeczy – zniszczyć go. W związku z tym praktycznie każdy kawałek plastiku, który został wyprodukowany, nadal jest gdzieś na Ziemi. Co roku w oceanach ląduje osiem milionów metrycznych ton plastiku, powodując zniszczenia na skalę przemysłową. Plastikowe śmieci zalegają nawet na plażach oddalonych o tysiące kilometrów od najbliższych skupisk ludzkich. Plastik jest w żołądkach 90% ptaków morskich i ponad 50% wszystkich żółwi i zabija zwierzęta morskie w zastraszającym tempie. Mikroplastiki trafiają do łańcucha pokarmowego, powodując nieprzewidywalne szkody we wszystkich organizmach żywych zamieszkujących planetę. Mimo że wiemy o tym wszystkim, produkcja plastiku nie spada, wręcz przeciwnie. Co minutę w oceanie ląduje kolejna ciężarówka plastiku. W tym tempie do 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb.
PARLEY PROWADZI WOJNĘ PRZECIWKO PLASTIKOWI
Inicjatywa Parley For The Oceans powstała, by zrzeszyć ludzi, organizacje i marki, które chcą walczyć z ogromnym zagrożeniem, jakim jest zanieczyszczenie oceanów plastikiem. Parley to nowatorska idea i organizacja ekologiczna nowego typu, która łączy twórców, myślicieli i liderów grup, by mówić o pięknie, ale i delikatności naszych oceanów. Wspólnie opracowują projekty, które mają służyć ochronie tego nietrwałego ekosystemu i zapobiegać jego dalszej destrukcji. Działając w przekonaniu, że kreatywność jest motorem zmian, Parley chce zjednoczyć kreatywne marki i jednostki, aby wspólnie sprawić, by plastik odszedł do przeszłości.
„Plastik to technologiczna porażka, nienaturalny materiał, który nigdy nie powinien był znaleźć się na naszej planecie".
– Cyrill Gutsch, założyciel organizacji Parley
ADIDAS DOŁĄCZA DO WALKI
adidas jest jednym ze współzałożycieli organizacji Parley for the Oceans. Firma aspiruje do roli lidera w znajdowaniu sposobów zapobiegania zanieczyszczeniu plastikiem. Pomysł wykorzystania śmieciowego materiału, który zalega w oceanach, do produkcji odzieży sportowej, która niczym nie odbiega od modeli wyprodukowanych z nowego plastiku, brzmiał jak science fiction. Pierwszym krokiem była współpraca z organizacją Parley nad stworzeniem koncepcyjnego modelu butów sportowych, który został zaprezentowany na konferencji ONZ w 2015 roku. Cholewka butów została wyprodukowana z przędzy i włókien uzyskanych z recyklingu odpadów zebranych na terenach nadmorskich oraz nielegalnych głębinowych sieci rybackich. Od tamtej pory koncepcja zmieniła się w rzeczywistość – z plastiku pochodzącego z upcyklingu powstały już miliony butów sportowych i cała gama różnego rodzaju ubrań.
„Chcemy, by nasza współpraca z organizacją Parley zainspirowała i zmotywowała całe pokolenia do walki o przyszłość planety".
– Eric Liedtke, członek zarządu odpowiedzialny za ogólnoświatowe marki, adidas
AIR DAJE ŻYCIE OCEANOM, PLANECIE I LUDZKOŚCI
Organizacja Parley opracowała trzystopniową strategię podejścia do zagrożenia wynikającego z zanieczyszczenia oceanów: Parley AIR. Polega ona na kilku prostych krokach, które mogą wykonać wszyscy: od gospodarstw domowych przez firmy i instytucje aż po rządy. W ten sposób każdy z nas może zmienić sposób, w jaki korzysta z plastiku, a w efekcie swój wpływ na oceany i świat wokół nas.
Każda litera skrótu AIR oznacza jeden z głównych filarów działania: „Avoid, Intercept, Redesign”, czyli „Unikaj, ograniczaj i przetwarzaj”. „Unikaj” oznacza rezygnację z plastiku i korzystanie z alternatyw, gdy tylko się da. „Ograniczaj” oznacza zapobieganie trafianiu plastiku do oceanów dzięki recyklingowi i wykorzystywaniu plastikowych odpadów na inne sposoby.
„Przetwarzaj” odnosi się do przeprojektowania materiałów, metod i produktów, które przyczyniają się do problemu, a na poziomie indywidualnym – do zmiany perspektywy na problem plastiku i w rezultacie zmiany podejścia do życia.
NOWE ZASTOSOWANIE DLA STARYCH MATERIAŁÓW
Kolekcja adidas x Parley to przykład działania strategii AIR w praktyce. Nie tylko pomaga ograniczać wykorzystanie nowego plastiku, ale także wyłapuje plastik, który w innym wypadku zanieczyszczałby oceany, zmienia nasze podejście do plastiku – zarówno jako odpadu, jak i materiału – oraz znajduje nieoczywiste sposoby na wykorzystanie go, by chronić oceany.
W praktyce wygląda to tak, że plastikowe odpady są zbierane przez firmy należące do globalnej sieci Parley na odległych wyspach, plażach i w nadmorskich osadach, np. na Malediwach. Plastik jest czyszczony, potem usuwa się z niego wszelkie nieplastikowe elementy oraz sortuje. Następnie odpady są przewożone do przetwórni, w których plastik jest rozdrabniany, myty i poddawany dehydratacji.
OD ŚMIECI DO UBRAŃ SPORTOWYCH
Na kolejnym etapie rozdrobniony plastik jest podgrzewany, prześwietlany, czyszczony i suszony, a potem schładzany i przerabiany na drobne granulki. Granulki są przetapiane na nici wchodzące w skład przędzy poliestrowej Ocean Plastic®, która ma takie same właściwości, jak przędza wyprodukowana z nowego plastiku. Przędza jest wykorzystywana w produkcji butów, koszulek, legginsów, itp. Każdy model w kolekcji składa się przynajmniej z 75% wyłapanych plastikowych śmieci.
„Każdy but to mały wkład w ratowanie oceanów".
– Eric Liedtke, członek zarządu odpowiedzialny za ogólnoświatowe marki, adidas
TUTAJ ZACZYNA SIĘ WALKA
W 2019 roku adidas wyprodukuje 11 milionów par butów zawierających poddane upcyklingowi plastikowe odpady pochodzące z oceanów. Od 2015 roku dzięki naszej współpracy z organizacją Parley do oceanów nie trafiło ponad 1400 ton plastikowych śmieci. Stosujemy zasady Parley AIR we wszystkich naszych globalnych działaniach. Wycofaliśmy ze sklepów plastikowe torby na zakupy, zastępując je papierowymi torbami wykonanymi z surowców pozyskiwanych w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska. W naszych biurach nie korzystamy z jednorazowych plastikowych przedmiotów. Zachęcamy też naszych pracowników, sportowców i społeczności do podjęcia walki z plastikiem. Organizowana przez nas co roku akcja Run For the Oceans (RFTO), w której wzięło udział prawie milion biegaczy, pomogła budować świadomość i zebrać milion dolarów na edukację młodych ludzi na temat stanu oceanów i zagrożeń związanych z plastikiem.
To dopiero początek działań adidas w kierunku wyeliminowania plastiku z produkcji. Do 2024 roku chcemy całkowicie zastąpić nowy poliester wykorzystywany w produktach adidas poliestrem pochodzącym w 100% z recyklingu. W dłuższej perspektywie zamierzamy całkowicie zrezygnować z plastiku. Dla dobra oceanów, dla dobra planety. Dla dobra każdego z nas.